Settlers - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Arnoud Cremers - WaarBenJij.nu Settlers - Reisverslag uit Adelaide, Australië van Arnoud Cremers - WaarBenJij.nu

Settlers

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

12 Juni 2017 | Australië, Adelaide

Hallo allemaal, tijd voor een update!
We hebben weer veel beleefd in de afgelopen tijd en de periode van de eerste weken waarop we op diverse campings verbleven lijkt alweer een eeuwigheid geleden! We zijn ondertussen dan ook goed gesetteld in ons huisje in Hove.

In onze vorige update eindigde ik met de aankondiging dat Emilie bijna met school mocht beginnen. Inmiddels is Emilie alweer 6 weken naar school geweest en ze heeft haar draai behoorlijk goed gevonden. Al vanaf het begin vond ze het heel erg leuk in de klas. Ze had natuurlijk een lange 'vakantie' gehad en ze was er erg aan toe om weer te gaan leren en uitgedaagd te worden. Haar Engels gaat ook echt met sprongen vooruit. Met kinderen in de speeltuin kan ze al behoorlijk communiceren en kleine gesprekjes gaan haar ook al goed af. Haar woordenschat groeit in een razend tempo en ze stelt ons veel vragen: 'Mama, wat betekent dit...', 'Papa, wat betekent dat...'. Heel leuk. Op school speelt ze ook dolgraag op het schoolplein: stuiteren met een bal op klimmen in het klimrek en zwieren aan de monkey bars: ze heeft al een dikke eeltlaag op haar handen! De eerste weken had ze wat moeite met afscheid nemen van papa of mama bij het binnengaan in de klas. Afgelopen week ging dat al de hele week zelfstandig en goed. Zonder problemen :). Komende week wordt weer een spannende week voor Emilie: 4 dagen zwemles, daar heeft ze enorm veel zin in. Haar zwemspullen staan al klaar!

Doordat Emilie op school zit is het overdag thuis rustig. Daarom werk ik zelf thuis. Het gaat goed als zzp-er, en het is een luxe om je eigen dagen te kunnen indelen. Vanuit huis werken scheelt toch zo 2 uur reistijd per dag in vergelijking met mijn vorige dienstverband. Bovendien is het gezellig om 's ochtends Emilie naar school te kunnen brengen en haar 's middags te kunnen ophalen. 's Middags lunchen David, Annemarie en ik meestal samen, buiten in de zon :). Onlangs heb ik wel een eerste keer gesolliciteerd, omdat het me op termijn toch leuk lijkt om de ervaring van werken ook hier op te doen. De sollicitatie ging goed: ik mocht twee keer op gesprek komen, maar uiteindelijk kozen ze voor iemand anders. Enerzijds vond ik dat natuurlijk jammer, anderzijds was het ook een kleine opluchting: ik heb de komende maanden genoeg freelance-werk en de combinatie van beiden was ongetwijfeld bijzonder druk geworden.... Voorlopig concentreer ik me daarom weer even op de zzp-opdrachten en als er een mooie vacature voorbijkomt bekijk ik het de moeite waard is om te solliciteren. Een behoorlijke luxe positie voorlopig (met dank aan Lentiz)!

Annemarie en David zijn inmiddels behoorlijk mobiel geworden. Veel faciliteiten zijn op loopafstand van ons huis (winkels, cafeetjes, strand, speeltuinen), maar inmiddels heeft Annemarie een fiets met een kinderzitje voor David en sinds kort ook een aanhangwagen, waar David en Emilie samen in kunnen. Overdag gaan David en Anne daarom bijna altijd wel een ritje maken: naar een van de vele speeltuinen, de bibliotheek, het strand. Op veel dagen is het weer echter heerlijk en is het ook goed toeven in onze eigen achtertuin en speelt David in de zandbak of met de watertafel. Hij is voor zijn verjaardag goed verwend en kan zich met al dat speelgoed ontzettend goed vermaken!

Onze middagen/avonden gebruiken we vaak voor huiswerk (Emilie), spelen, boekje lezen, breien, filmpje kijken. Net vakantie ;). Geregeld gaan we na schooltijd nog even de deur uit: naar een park/speeltuin of naar het strand, zo verkennen we de leuke plekjes in de omgeving. Onlangs vonden we zo op de bonnefooi een prachtig afgelegen 'privé'-strandje. Volledig afgesloten door hoge kliffen aan weerszijden, toegang via een houten trap, heerlijk in het zonnetje.

Op deze manier proberen we veel uitstapjes te maken. Af en toe in de middag, maar zeker in het weekend! Zo hebben we de afgelopen weken weer veel van de stad, maar ook de omliggende heuvels en nabijgelegen stranden gezien. Bijna te veel om op te noemen, maar de hoogtepuntjes zijn wel: Mount Lofty Summit, met uitzicht over de stad en leuke wandelroute door het bos, Belair National Park, met kangaroes en koala's in overvloed, Adinga beach, waar je met de auto het strand op kunt rijden (de 4-wheel drive is getest, en nodig geweest :) :) ), St. Kilda, met een enorme speeltuin voor de kids en een mangrove-wandeling langs de baai, Victor Harbor & Granite Island, met een wandeling over het eiland voor de kust en een ritje in de paardentram over de pier naar het eiland toe, en vers van de pers: dit weekend een jaarkaart gekocht bij Cleland Wildlife Park, waar je kangaroes kunt aaien en koala's kunt vasthouden. Dat eerste hebben we meteen al volop gedaan, het tweede stellen we uit voor een volgend bezoekje!

Na 3 maanden onderweg hebben we ook al een aantal leuke contacten opgedaan: het begon met het fantastische aanbod van Femke en Casper om enkele weken in hun huis te mogen verblijven!! Echt top, dat heeft ons een goede en heel ontspannen start gegeven. Vervolgens hebben we Vanessa en Guido en kun kids leren kennen en al enkele malen samen een parkje of speeltuin bezocht! Ook met hun buren Dario en Esther en hun zoontje Adrew zijn we al enkele malen op pad geweest. Dario heeft mij geïntroduceerd bij zijn voetbalclub. Ik wacht nu op de komst van mijn voetbalschoenen om vervolgens mijn debuut te maken in een 35+ competitie alhier :).

Afgelopen week zijn Annemarie en ik (op onze trouwdag) voor het eerst samen op stap geweest. (Nederlandse) Karlijn kwam oppassen en dat ging heel erg goed! Anne en ik zijn naar de Socceroos geweest: Australië tegen Saudie Arabië. De Socceroos wonnen met 3-2; een mooie pot!

Vandaag zijn we weer op stap geweest: naar Morialta Conservation Park, waar we een mooie wandeling naar een waterval hebben gemaakt: prachtige natuur, op een steenworp afstand van de stad!

Ondertussen is het hier nu toch echt winter geworden en stoken wij ons huis 's avonds warm met een open haard. Gezellig, maar ook noodzaak! Maar met een warme trui en een dekentje houdt zelfs Annemarie dat vol!
Zoals jullie lezen doen we dus keihard ons best om zo veel mogelijk te zien en doen tijdens ons verblijf alhier. We missen natuurlijk de mensen thuis, niet in de laatste plaats vanwege alle bruiloften en kleine baby's, maar genieten wel met volle teugen van ons nieuwe ritme en de nieuwe omgeving hier!

Tot de volgende update!

Groeten van Annemarie, Emilie, David & Arnoud

• 12 Juni 2017 - 17:38

Henk:

Arnoud,
    Misschien is dit niet de juiste weg om wat terug te schrijven, omdat iedereen dan meeleest??
    Klopt dat?
    Ik hoor van je,
    Henk

• 14 Juni 2017 - 21:24

Corrie Beckers:

Hallo Arnoud, Annemarie, Emilie en David,

Wat leuk om dit verslag van jullie Australië avontuur te lezen. Fijn dat het goed gaat. Wij herkennen ook wel dingen vanuit ons bezoek aan Coralijn en Mark en aan Judith en Lui.
    Jullie krijgen het wat koeler maar wij zitten nu 's avonds lekker lang buiten zelfs zonder vest. Lekker puh.
    Hier gaat alles zijn gangetje. We hebben een leuke vakantie gehad in voormalig Oost Duitsland. De eerste week was het toen wel erg koud ( 1 tot 8 mei). We fietsten met winterjas, handschoenen en sjaal. Maar de laatste week 14 tot 21 mei) was het heerlijk lente/zomer weer. Een heel mooie natuur en vooral veel vogels die we hier niet zien of zelden zien. Pieter kon zijn hart ophalen. We hebben ook vaak tegen elkaar gezegd, als Paul nog leefden stuurden we even een foto, van een plantje, om te vragen hoe dat heet. Dan realiseer je je weer dat we dat ook zo gewend waren.
    Met Pinksteren waren we bij Marijke en ook toen troffen we heerlijk weer. We hebben met z'n drieën lekker in de tuin gewerkt, gekletst, lekker gegeten en gedronken. Kortom een goed en gezellig weekend.
    Nu weer met de gewone dingen bezig. Wat vrijwilligerswerk, en zorg voor onze chronisch zieke vriendin. Maar ook lekker veel fietsen en in de tuin met een drankje en een hapje en een goed boek. Gepensioneerd hè, dus veel tijd.
    Lieve mensen, het ga jullie goed. Een knuffel voor de kinderen en een omhelzing voor jullie.