The red centre - Reisverslag uit Sydney, Australië van Arnoud Cremers - WaarBenJij.nu The red centre - Reisverslag uit Sydney, Australië van Arnoud Cremers - WaarBenJij.nu

The red centre

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

26 Juli 2006 | Australië, Sydney

Ja ik leef nog!
De avond voor mijn geplande vertrek uit Brisbane, nu zo'n 2 weken geleden, zat ik wat te peinzen hoe ik mijn reis naar het centrum van Australie nu het beste kon gaan aanpakken. Ik besloot nog wat autoverhuurbedrijven te bellen of er niet toevallig wat van hun vehikels verplaatst moesten worden naar elders, en ik had geluk. Bijzonder veel geluk zelfs, want de volgende ochtend kon ik een splinternieuwe 4-wheeldrive-camper ophalen om deze voor het luttele bedrag van 4 dollars naar Alice Springs te gaan brengen! Jeuh, en het werd nog beter toen ik ook nog een andere camper wist te regelen voor de trip van Alice Springs naar Melbourne! Vol goede moed begon ik de volgende ochtend aan de reis naar Alice, erg benieuwd naar wat de woestijn me zou gaan brengen.
Nou, dus vooral eindeloze vlakten met rood zand, veel struiken, grassen en verder wat rotsen, bomen en dode kangaroes! Wel een mooie ervaring, ik had immers nog nooit een woestijn gezien. Na 3 dagen, 0 lifters en 60 cd's later begon het plotseling te regenen...in de woestijn dus...en niet zo'n beetje. Het kwam met bakken uit de hemel, en al dat water veranderde de berm van alle eenbaanssnelwegen in modderpoelen, dus was het uitkijken geblazen wanneer er een tegenligger aankwam om niet in de modder langs de weg vast te komen zitten. Gelukkig gebeurde dat niet, maar desalniettemin strandde ik toch ergens in the middle of nowhere. Door de vele regenval vulden de vele kreken in de woestenij zich met water, en op 1 punt was het zo erg dat er een rivier van ruim een meter diep met een behoorlijke snelheid dwars over de weg stroomde... Dat werd dus wachten totdat het water gezakt was, want in Australie kan je niet even omrijden aangezien er maar een paar wegen zijn, waarvan de helft zowieso al was afgesloten in verband met het slechte weer. Omrijden zou me zeg maar 1 dag en 3 tanks benzine extra gekost hebben. Gelukkig zakte het water redelijk snel....NOT. Na 8 uur wachten was het peil tot 40 centimeter gezakt en ging een stoet dronken cowboys die aan de overkant stonden te wachten om een plaatselijke kamelenrace te gaan bezoeken een poging wagen. Dat lukte, en al snel volgden er meer stoere jeeps door de modderstroom onder luid gejoel van de cowgirls. Mensen zonder 4-wheeldrives, en ik met mn enorme camper namen echter het zekere voor het onzekere besloten nog een uurtje te wachten, en wij reden in het inmiddels pikkedonker door de stroom toen die nog ongeveer 35cm diep was. Ondanks het lange wachten een mooi avontuur!
Na 4 dagen kwam ik in Alice Springs aan en kwam daar Bella tegen met wie ik nog een avondje ben gaan stappen, om daarna op een 2daagse tour naar Uluru, the Olgas en Kings Canyon te gaan; spectaculaire rotsformaties in het rode hart van Australie. Ik had helaas een beetje een ouwe-lullentour uitgekozen, maar heb me toch prima vermaakt, en ook nog het een en ander geleerd over de australische geologie, flora & fauna in de woestijn, en de gebruiken van de plaatselijke aboriginals.

Deel 2 van de reis ging van Alice Springs naar Adelaide en daarna door naar Melbourne. De camper waarin ik ditmaal reisde was nog mooier, groter en luxer dan de eerste; met tv, playstation, 6 bedden, keuken, douche, wc, verwarming en airco!! Beetje overdreven, maar voor 1 dollar per dag en een brandstofvergoeding van 250 dollar hoor je mij niet klagen hehe. Op dit deel van het traject kon ik het wat rustiger aandoen, want ik had maar liefst 5 dagen voor deze relatief kleine afstand. Onderweg bracht ik een bezoek aan Adelaide, waar ik mooie parken en botanische tuinen bewandeld heb. De volgende stop was het natuurgebied 'the Grampians' waar ik wederom wandelingen gemaakt heb en tenslotte arriveerde ik in Melbourne. Mijn 2e bezoek aan deze stad gebruikte ik om plaatsen te bezoeken die ik de vorige keer gemist had; St Kilda met leuke winkeltjes, cafe's, boulevard en pier met uitzicht over de zee en de skyline van de stad.
Het laatste deel van de reis maakte ik af met de greyhound-bus, waarbij ik tussendoor nog een snelle stop in Canberra, de hoofdstad van Australie maakte. Hier bezocht ik het parlementsgebouw en het nationale museum, om vervolgens snel door te rijden naar Sydney!
Inmiddels ben ik dus weer 'home away from home', en kan ik nog even de tijd nemen om wat vrienden en vriendinnen gedag te zeggen voordat de volgende reis op het programma staat: eindelijk met Annemarie de noordoostkust op!

  • 26 Juli 2006 - 07:24

    Ullie:

    Super Cremers! Goed verhaal!

  • 26 Juli 2006 - 08:12

    Daaf:

    Eeej Master Cremers! Zeker een vet avontuur, en echt vindingrijk om verhuurbedrijven te benaderen voor je 4 dollar trip!

  • 26 Juli 2006 - 08:32

    Bella:

    Hee, goed te horen dat het allemaal voorspoedig is verlopen na Alice! Geniet er van en misschien tot in Sydney vrijdag? x

  • 26 Juli 2006 - 09:25

    Erik:

    Klinkt goed gluten! Veel plezier nog de komende maand(en).

  • 26 Juli 2006 - 12:05

    Michiel:

    Broer goed gedaan. 4 dollar is natuurlijk prima. Ik ben benieuwd naar je foto's en veel plezier met Annemarie. Die komt trouwens eerst donderdag bij ons eten, dus die zie ik ook nog even

    daag

  • 26 Juli 2006 - 13:16

    Marthe:

    Broeder!!
    klinkt goed allemaal zeg! Ben benieuwd naar je foto's van deze trip.. :) het klinkt namelijk als een ontzettend mooie reis! En dan ga je nu al weer bijna met annemarie verder reizen, maar ja eerst komt zij nog bij ons eten :)! nou daag broertje! -xxx-jes je zusje!!

  • 26 Juli 2006 - 13:46

    Rob:

    He Arnoud!

    wat een goed verhaal, zeg! Ik had zelf te weinig tijd om het op deze manier aan te pakken en ben dus naar Uluru gevlogen, maar dit klinkt wel erg strak!
    Waar zit je nou in Sydney, in welke wijk? Zwaai nog maar eens naar de UTS Tower namens mij!

  • 27 Juli 2006 - 23:45

    Matty:

    Heeey!
    Echt mooi om te horen dat jij nog lekker aan het reizen bent! Ik ben ondertussen alweer een maand terug en dat is natuurlijk ook echt leuk, maarrrr.... (je snapt t denk ik wel). Geniet er nog lekker van, want het gaat echt te snel voorbij! x Matty

  • 29 Juli 2006 - 12:10

    Joost:

    Hee kerel,

    Klinkt weer mooi man! Ik ben inmiddels ook weer in Nederland.... Geniet van de onvergetelijke ervaringen en tot snel!

    Dikke Groet,
    Joost

  • 30 Juli 2006 - 19:00

    Toos En Corné:

    Beste Arnoud,
    Het lijken wel avonturen van Crocodile Dundee.
    'Het volgende avontuur' is nu onderweg naar jou: onze dochter Annemarie.
    Heb veel reisplezier, geniet van de komende weken en ...
    geniet samen van deze uitzonderlijke vakantie.
    Tot het volgende bericht van Annemarie en van jou.

  • 31 Juli 2006 - 04:36

    Tjadetjaad:

    hey coachie, ik heb geen beltegoed meer dus dan maar ff zo. Bedankt voor de fijne ontvangst in sydney, veel plezier op vakantie, blijven updaten en nie zo verongelijkt meer zijn omdat je er nie zo fancy uitziet.

    liefs tjadetjaad

  • 04 Augustus 2006 - 08:59

    Mayo:

    Arnie!
    Klinkt goed! Stoer avontuur! Have fun de laatste weekjes en jaja... ik zal mijn site ook updaten binnenkort, het spijt me coach... mazzel!

  • 05 Augustus 2006 - 19:15

    Sjef:

    hey arnoud,

    is weer een tijdje geleden kerel, maar veel plezier nog he.

    grtz sjef

  • 06 Augustus 2006 - 05:44

    Wieneke:

    Hey Coachie!! Alles lekker?! Ik zit nu home away from home in Sydney....in een bloody hostel nota bene...
    Geniet van je trip en tot in HOLLAND!!

  • 07 Augustus 2006 - 04:13

    Claudia:

    Hey Arnoud!

    Wat een avonturen joh..jammer dat ik er niet bij was met die regenval..kan me goed voorstellen dat je er nu om kan lachen. Heel veel plezier nog aan de Oostkust..vergeet vooral niet te duiken in de great Barrier Reef! Je had idd gelijk: Thailand is superdesuper! Ik heb ook een kookcursus thais gedaan, dus zodra je terug bent zal ik voor de Sydney-Tilbo's eens wat lekkers in elkaar flanzen.
    Groetjes,
    Claudia..

  • 15 Augustus 2006 - 04:56

    Tjadetjaad:

    ja he, bondscoachie nou is het leuk geweest. nog langer geen updates en ik geef guus een mailtje

    liefs uit sjiena

    tjadetjaad

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

2005-2015

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

15 Februari 2008

Nieuw nummer

15 Januari 2008

Is this the way to Amarillo?

30 December 2007

Geschiedenis schrijven

20 November 2007

Beren op de weg

06 November 2007

The Windy City
Arnoud
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 204
Totaal aantal bezoekers 39607

Voorgaande reizen:

05 Maart 2017 - 05 Maart 2019

Australië 2017

01 November 2005 - 01 November 2015

2005-2015

Landen bezocht: