Nieuw-Zeeland deel 3: Het zuiden - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Arnoud Cremers - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland deel 3: Het zuiden - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Arnoud Cremers - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland deel 3: Het zuiden

Door: Arnoud

Blijf op de hoogte en volg Arnoud

02 Mei 2006 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo beste fans!
Waar waren we gebeleven? Oh ja, de reis ging verder via Wanaka richting Queenstown. Het plan was in Wanaka te gaan raften of mountainbiken. Dat is er helaas niet van gekomen, raften was niet mogelijk en wat mountainbiken betreft, dat hebben we uitgesteld tot in Queenstown. Eigenlijk komt het erop neer dat we niks gedaan hebben in Wanaka, behalve gekampeerd aan een prachtig meer, met een heel mooi berglandschap op de achtergrond. Als 'douche' hebben we uiteraard wel een frisse duik in het meer genomen: KOUD!!! een graadje of 8, misschien net 10...Daarna zijn we doorgereden naar Queenstown. Hier aangekomen hebben we snel een stel mountainbikes gehuurd, en zijn we als een gek gaan rijden, want we hadden nog maar een paar uur. Na ongeveer 1 uur hadden we goed en wel de juiste route gevonden, en stelde Chris mij voor dat we maar apart moesten gaan biken, aangezien ik veels te fanatiek ben en als een idioot tegen elke berg omhoog wil spurten, daar had Chris niet zo'n trek in dus zijn we beiden zelf verder gegaan. Ik ben langs een bergachtige weg langs een groot meer verder gefietst. Onderweg af en toe gestopt om van de fantastische uitzichten te genieten, en na anderhalf uur maar weer omgekeerd om op tijd terug te zijn om geld in de parkeermeter te gooien. Dat is gelukt! Die avond hebben we ons in Queenstown tegoed gedaan aan een overheerlijke 'Fergburger', op aanraden van Claudia die eerder Nieuw-Zeeland aangedaan had. Verder hebben we een gratis douche geregeld bij een aardige receptioniste van een plaatselijk fitnesscentrum, en hebben we een kajaktocht geboekt voor de volgende morgen in Milford-sounds. Dat betekende meteen datb ons vertrek aanstaande was, want voor deze kajaktrip moesten we de volgende ochtend om 7 uur present zijn op een parkeerplaats in het plaatsje Te Anau, wat nog weer wat dieper in het zuiden ligt. Alles verliep volgens plan en de volgende dag werden we al vroeg opgepikt door Tim, onze gids voor de dag. Hij bracht ons samen met 2 andere jongens naar Milford, alwaar we in allerlei waterwerende en warmte-vasthoudende kleren werden gehesen. Het was een regeachtige dag, maar dat was niet zo erg, want we waren goed ingepakt, en de regen zorgde voor vele mooie watervallen op de bergwanden. We hebben een uurtje of 4 rondgedobberd op de sounds; met water gevulde dalenb tussen bergtoppen aan de zuidkust van Nieuw-Zeeland. De watervallen, begroeïng en de wilde zeehond zorgde voor mooie taferelen en deze tocht was ondanks de voortdurende nattigheid een groot succes. Na afloop konden we onszelf gelukkig weer in droge kleren hijsen en bracht Tim ons terug naar Te Anau. Daar pikten we Mike op, hij was ook meegegaan op de kajaktocht en hij was liftend onderweg naar de westkust, en wij toevallig ook! Dus de weg ging via Queenstown weer terug in Noordelijke richting. In Queenstown aangekomen zijn Mike en ik nog een paar biertjes gaan drinken terwijl Chris wat aan de studie deed. Laat op de avond zijn we vervolgens verder naar het Noorden getrokken. Op een parkeerplaats bij een populaire bungee-plek hebben we gekampeerd. Mike bracht de nacht buiten door in zn slaapzak, want we hadden tenslotte geen extra bed in de camper. Gelukkig was het droog die nact. De volgende ochtend hebben we er wat sprongfen bekeken, maar niet zelf gesprongen aangezien we dachten dat het de skydive toch niet zou overtreffen... De reis ging verder: richting de Fox Glacier aan de westkust. Daar zouden Chris en ik een Gletsjerwandeling gaan maken. Onderweg kwamen we weer langs Wanaka, en aangezien het een mooie dag was en we nog niet gedouched hadden hebben Mike en ik daar nog maar eens een frisse duik genomen; lekker zwemmen vlak naast een school palingen van ongeveer een meter per stuk...Daarna hebben we nog wat in het zonnetje liggen luieren voordat we verder reden richting de gletsjers.
Tegen de avond kwamen we dan eindelijk bij de gletsjers aan, het regende erg hard dus die avond hebben we binnen in de wagen doorgebracht. Ik heb mijn sprint-embleem op mn rugzak genaaid en ben bijzonder trots op het resultaat, Voermans bedankt!
's Ochtends in de vroegte meldden we ons bij het kantoor van de gletsjerhikes, alwaar we wederom in een hele uitrusting gehesen werden om de tocht enigzins droog, warm en zonder uitglijden te kunnen volbrengen. Onze gids voor de dag heete Malcolm, en hij zette ons per bus af aan de voet van de gletsjer, daar begon onze tocht via een stukje over een bergrug naar een punt waar we het ijs konden bereiken om de wandeling vervolgens over de ijzige onbdergrond voort te zetten. Malcolm hakte af en toe een traptreedtje uit het ijs, wat het lopen voor ons gemakkelijker maakte, maar wat er af en toe ook voor zorgde dat we wat lang moesten wachten... Gelukkig bestond de groep waarmee we aan het wandelen waren uit een aantal gezellige mensen waar we ondertussen lekker mee hebben kunnen kletsen. Gezegd moet worden dat zo'n gletsjer een indrukwekkend natuurverschijnsel is, af en toe brommend en krakend aangezien het ijs voortdurend in beweging is, raar idee...
Na de wandeling besloten we samen met enkele ander groepsleden te gaan genieten van het happy hour in een plaatselijke kroeg, waar we vervolgens nog een paar uur zijn blijven hangen...
De activiteiten van de afgelopen dagen waren weer supertof! Helaas werd het voor Chris bijna tijd om weer 'huiswaarts' te keren. Ik had gelukkig nog een paar dagen over om de nodige activiteiten te ondernemen, maar daarover later meer!!

groetjes Arnoud.

• 02 Mei 2006 - 07:44

Banaan:

Hey Gluut,

Alles leuk en aardig allemaal meej die gletsjers, mountainbike en jungle enzo, maar we beginnen je hier ook wel een beetje te missen. Geniet er nog van!

Halleej!

• 02 Mei 2006 - 08:39

Mitch:

chapeau voor het sprintembleem!
    zeg, moet er ondertussen niet weer eens gestudeerd worden? O nee daarvoor was je niet daar toch? :)

• 02 Mei 2006 - 09:43

Marthe:

heeej broertjee!! alles goed daaro?.. zo te zien heb jij je wel vermaakt daaro in Nieuw-Zeeland.. :D.. hier schijnt nu eindelijk ook lekker het zonnetje.. :)
    Mooie foto;s trouwens..
    maar ik ga nu weer in het zonnetje zitten dus.. daag daag je zusje

• 02 Mei 2006 - 11:02

Gurt:

KLinkt weer allemaal prima kerel! Maar hou eens op met die verhalen, want ik moet dan elke keer weer opschrijven dat ik stikjaloers ben enzo. Praktischerwijsch lijkt het me beter als jij dan maar niet meer van die toffe verhalen verteld, dan hoef ik ook niet meer te reageren dat ik t zelf ook wil doen enzo. Vind je dat geen goede oplossing?

:D

• 02 Mei 2006 - 11:13

Joost:

Hee kerel... Klinkt weer als muziek in de oren! Nog gefeliciteerd met de koningin trouwens ;)! Geniet ervan daar en tot laters!

Groetjes Joost

• 02 Mei 2006 - 13:43

Jellekes:

damn daar kunnen onze koninginnedagverhalen natuurlijk niet tegenop boksen! Verder ben ik het met Gurd eens:-) het ga je goed!!
    Latuurrrr

• 03 Mei 2006 - 14:39

Spartol:

nou en, ik heb lekker weer op hetzelfde dak aan het spui als vorig jaar gestaan en dat is ook heel gaaf en vet. dus...

• 04 Mei 2006 - 11:59

Paus:

stomme gletsjer. Nederland is veeeel mooier. dus....